Bang voor knallen

plaats een nieuw onderwerp in het hondenforum meest recente onderwerpen in het hondenforum

honden page profiel WillekeWilleke

honden foto van Willeke

Hallo,

onze hond is nooit een held geweest, maar vooral voor knallen, vuurwerk en onweer is ze bang.
En op 1 of andere manier altijd als wij buiten lopen horen we wel weer iets.
Ze heeft geen plezier meer in lopen, alleen als we naar vreemde plek/bos gaan, dan durft ze meer.
Nu las ik van een workshop vuurwerktraining, maar daar was ik te laat voor.
Heeft iemand tips hoe ik haar kan helpen minder bang te zijn.

Wat vinden jullie van een vuurwerk cd om mee te trainen?
Ik twijfel daar aan.

Wij zien erg op tegen oud en nieuw, dus hoop toch iets voor haar te doen.

Groetjes Willeke

Helaas, dit onderwerp staat op slot.

Dit komt doordat het onderwerp niet meer recent is en in het hondenforum archief terecht ik gekomen.
Als je over "Bang voor knallen" wilt praten in het hondenforum dan kun je het beste een nieuw onderwerp aanmaken

honden page profiel ChaveraChavera

honden foto van Chavera

Als ik eerlijk ben heb ik nog geen 1 hond gezien die echt baat heeft gehad bij die vuurwerk cd. Helaas kan ik je geen tips geven, ik heb een heleboel honden gehad, maar nog nooit een hond gehad die bang was voor knallen, onweer of vuurwerk!

honden page profiel WendiejWendiej

honden foto van Wendiej

Hier een beetje hetzelfde probleem.
Onweer gaat nu wel oke en ook eens een knal is voor Frodo te doen.
Straks met oud en nieuw wordt denk ik een ramp.

Bij mij op de hondenschool is ook net een vuurwerktraining geweest waarbij ik heb geholpen. Dit om onze cursisten te helpen maar ook om zelf weer even mijn kennis te updaten.

Met zo`n vuurwerk dvd heb ik slechte ervaringen. Frodo wist dondersgoed dat het uit de boxen kwam en het hielp dus geen meter. Wel bieden wij hem aan bij de hondenschool, ze zijn niet duur dus je kan het altijd proberen.

We leren onze cursisten tijdens de workshop 3 manieren om je hond te kalmeren.
1: je hond heeft op 3 verschillende plaatsen bepaalde drukpunten waarmee je ze rustig kan krijgen/houden. De 1e zit boven op de kop. tussen de "wenkbrouwen" zit een soort V en als je dit volgt naar het kleinste punt (waar de lijntjes dus samen komen) en daar ligte druk geeft kan je hond hier rustig van worden. Het 2e punt zit in de ooghoeken van de hond en het 3e punt zit bij de staart. Waar de ruggenwervels overgaan in de staart. Daar zit een deukje en ook daar kan je druk geven wat je hond rustig kan krijgen.
Frodo vind dit maar niks dus ik gebruik deze manier niet.

2: De oren van je hond "masseren". Je begint bij de aanhechting van het oor en maakt hele kleine rondjes. Het is steeds een rondje en een kwart. Dat laat je los en je begint een heel klein stukje verder weer met hetzelfde.
Frodo vind ook dit maar niks dus ik gebruik de laatste manier

3: Een soort masseren van je hond. Je maakt hele lange stroken over zijn voorpoten, achterpoten, buik eventueel en zijn rug. Je geeft dan wat druk en je moet ervoor zorgen dat je ALTIJD contact blijft houden met het lichaam. Dus je ene hand is aan het einde, je andere hand komt erbij en dan pas kan je hand 1 loslaten. Wanneer je hond een kalmerend signaal laat zien (gapen, van staan gaan zitten, van zitten gaan liggen etc) dat benoem je als bijvoorbeeld EASY (gebruik ik) en met heeeel veel trainen en oefenen kan je je hond "op commando laten ontspannen".
Op het moment dat er nu onweer dreigt komt Frodo tussen mijn benen zitten en wilt hij dat ik hem masseer of stevig vasthoud op zijn schouders. Zelf ben ik ook redelijk bang voor onweer en mijn moeder niet maar toch kiest Frodo ervoor om bij mij zijn steun te zoeken.

Ik zit voor komende oud en nieuw te twijfelen of ik een Thundershirt ga aanschaffen of misschien aan de Bach Bloesem.
Het Thundershirt wordt op dit moment getest door een collega van de hondenschool die ook een hond heeft die angstig is met vuurwerk en onweer.

Succes komende oud en nieuw!

honden page profiel sorayasoraya

honden foto van soraya

Als je kan zou ik de honden overdag lang uitlaten in het bos en dan thuis alleen nog voor de deur plassen.Dan valt hetnog mee.Tenzij die van jou in huis ook helemaal gaan panieken,die van mij niet ,vandaar dit heldere idee :-) O-)

Er is ook Bach Bloesem,dat helpt ook,de Mimulus is tegen angst.http://www.gezondheid-aanbiedingen.nl/website/index.php?Show=Search&KeyWord=bach+bloesem+mimulus

Blijf verder zo kalm mogelijk en straal dat ook uit,en zoek uit wat beter helpt bij jou hond:negeren en kalm door lopen(zonder dat er getrokken wordt)of even hurken en steun geven.
Ik ga dit jaar over op het steunen,ik ga meer een arm om haar heem slaan,kijken of er kalmte van mij naar haar kan overstromen.
Wat ook redelijk goed helpt is laten snuffelen,koek(kruimels strooien in het gras),maar dat is wel afhankelijk van hoe groot de paniek is,hoe ver of dichtbij de knal was,anders hebben ze geen trek,maar je kan het altijd proberen ,snuffelen ontspant je hond ook weer.Je kan ook 'meesnuffelen' door even met je hand door het gras te frunikken,dat maakt het voor je bange hond interessanter om te gaan snuffelen..als de baas het goede voorbeeld geeft.

honden foto van Hondenhumor Sasja de Eerste ITC-Hond die nu met pensioen is.

er zijn dierenartsen die ook vuurwerklezingen geven.
bel er eens een paar op in je omgeving want mischien kunnen ze je aan goed advies helpen.

als je hond echt bang is voor oud en nieuw zou je de hond ook voor een nacht in een kennel kunnen laten overnachten waarbij er totaal geen vuurwerk in de buurt is.
of lekker gaan logeren bij een boederij in the middel of nowher.

maar op deze site vind je ook zeer veel informatie die je goed op weg kan helpen.
en op een hondvriendelijke maniee.
http://www.alerthondentraining.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=42

honden page profiel WendiejWendiej

honden foto van Wendiej

" er zijn dierenartsen die ook vuurwerklezingen geven.
bel er eens een paar op in je omgeving want mischien kunnen ze je aan goed advies helpen.

als je hond echt bang is voor oud en nieuw zou je de hond ook voor een nacht in een kennel kunnen laten overnachten waarbij er totaal geen vuurwerk in de buurt is.of lekker gaan logeren bij een boederij in the middel of nowher.

maar op deze site vind je ook zeer veel informatie die je goed op weg kan helpen.
en op een hondvriendelijke maniee.

"


Ik denk niet dat er zulke kennels zijn waar totaal geen knallen zijn.. en om je hond in zo`n situatie alleen te laten bij vreemden.. Ik denk dat de angst dan alleen maar groter wordt.

honden page profiel WillekeWilleke

honden foto van Willeke

Bedankt voor de vele tips, fijn om te lezen.
Maar het is niet alleen oud en nieuw.
Elke dag als wij haar uitlaten en een knal horen is het feest,
Als we dan thuis komen gaat ze in een hoekje onder de tafel trillen of ze springt bij ons op schoot en kruipt helemaal in onze nek.

@wendiej:welke hondenschool is dat dan en waar? Verder vind ik alleen cds via internet.
Ben alleen bang dat ik het erger maak, daarmee.

Wij blijven met oud en nieuw expres thuis zodat we in haar eigen omgeving zijn.
Onze anders hond gaat gewoon in deuropening zitten kijken naar vuurwerk bij wijze van spreken, dus de rust van hem neemt ze niet over helaas.

honden page profiel sorayasoraya

honden foto van soraya

Als ze ook nog bang in huis is dan kan die CD wel helpen hoor.
Mila toen ik de CD introduceerde wel even de staart tussen de benen.Toen de juiste op redelijk zacht gezet en haar normale koek-zoek-activiteiten gedaan in huis( koek stukjes door het hele huis zoeken-hoog en laag,in oude handschoenen een klein stukje koek om eruit te peuteren,een kartonnen doos gevuld met wc rollen en reepjes papier en dan hier tussen ook kleine stukjes koek stoppen)Zij is dan helemaal in haar element en super geconcentreerd op het pakken en zoeken van de koekjes.Toen kon ik al gauw per dag de CD harder zetten,nu in huis is er niks aan de hand als ze een knal hoort.Buiten is ze alleen bang als het meerdere knallen zijn.

Waar het omgaat met de CD is dat je er iets aan koppelt wat zo leuk is voor haar dat ze knallen niet meer als heel bedreigend ervaart en het 'gewoon' wordt om het te horen.

honden page profiel sorayasoraya

honden foto van soraya

Misschien kun je hier alvast iets mee,zet het zacht!!

" target="_blank">

honden page profiel Helma en BalouHelma en Balou

honden foto van Helma en Balou

Dit word voor Balou ook zijn eerste knaljaar,even afwachten hoe het gaat.Maar las pas een goede tip op dit forum die ik graag wil door geven.Ik zet Balou zijn bench in de douche dit is de rustigste plek in mijn huis.Misschien heeft een ander ook iets aan deze tip,en voor derest veel duimen en hopen dat ze er goed doorheen komen.

honden page profiel WendiejWendiej

honden foto van Wendiej

Willeke je hebt een PB

honden page profiel ChaveraChavera

honden foto van Chavera

Hahahaha, Soraya ik heb hem kei hard gezet naast mijn meisie, maar die opend amper haar ogen om te kijken hoe of wat. Mssn op een mega geluidsinstalatie met volume totaal open, dan gaat het al iets meer klinken als echt.

honden page profiel sorayasoraya

honden foto van soraya

" Hahahaha, Soraya ik heb hem kei hard gezet naast mijn meisie, maar die opend amper haar ogen om te kijken hoe of wat. Mssn op een mega geluidsinstalatie met volume totaal open, dan gaat het al iets meer klinken als echt.

"


Ja die Shai is dat wel gewend,da's een kei :-D
Maar als je bange hond hebt dan wordt hier echt wel op gereageerd :(

Zal morgen eens kijken hoe Mila op dit filmpje reageerd,die kan die CD wel dromen,niks engs aan,maar dit filmpje is nieuw in samenstelling en klinkt voor mijn eigen gevoel net iets echter en harder qua scherpheid van knallen.

honden page profiel ChaveraChavera

honden foto van Chavera

Mijn buuf haar hondje reageerd niet op de cd, maar haar hond kruipt, poept en plast alles onder op oud en nieuw, eet een paar dagen niet en lijkt wel kilo's af te vallen. Ogen draaien alle kanten op en het kwijl komt met bakken uit zijn bekkie :'(

Dierenpension small zit eigenlijk in een buitengebied tussen boerderijen en weilanden, dus vuurwerk komt van ver. Ook dierenpension de ark in Harderwijk ligt niet echt in de bewoonde wereld, maar eigenlijk een beetje in een bos gebied.

honden page profiel WillekeWilleke

honden foto van Willeke

Die vuurwerk geluiden ga ik eens uitproberen morgen.
Vandaag was het weer een ramp met uithalen :'(

honden page profiel ChaveraChavera

honden foto van Chavera

Mssn kan je Ilja even een pb'tje sturen, die werkt veel met homeopathie!

honden page profiel Greta en DiazGreta en Diaz

honden foto van Greta en Diaz

Ik heb de vuurwerk-geluiden aangezet en hoop dat Diaz er aan kan wennen. Zoals het er nu uit ziet reageert hij niet bang, wat hij normaal wel doet als hij "vreemde" geluiden hoort.
Ben er blij mee! Bedankt Soraya.

Groeten Greta

Helaas, dit onderwerp staat op slot.

Dit komt doordat het onderwerp niet meer recent is en in het hondenforum archief terecht ik gekomen.
Als je over "Bang voor knallen" wilt praten in het hondenforum dan kun je het beste een nieuw onderwerp aanmaken

Volgende forumvraag: Vuurwerk
De HondenPage maakt gebruik van cookies. Dit zorgt er voor dat onze website voor jou als bezoeker beter werkt. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken en advertenties.info / verbergen en toestaan
^